Eksperci o zdrowiu
  • Kampanie Edukacyjne
  • Aktualności
  • Onkologia
  • Hematologia
  • Seniorzy
  • Kobiety
Obserwuj nas w social mediach!
Facebook
Instagram
Newsletter
Eksperci o zdrowiu
  • Kampanie Edukacyjne
  • Aktualności
  • Onkologia
  • Hematologia
  • Seniorzy
  • Kobiety
0
0
doświadczenia pacjentów onkologicznych
  • Diagnoza: Nowotwór ed. X
  • Onkologia
  • Zdrowie

Potrzeby i doświadczenia pacjentów onkologicznych

  • 7 marca, 2025
  • Joanna Frątczak-Kazana
Total
0
Shares
0
0
0
0
0
0

W obliczu dramatycznie rosnącej liczby zachorowań na nowotwory, gdzie nawet co czwarta osoba w Polsce może w swoim życiu zachorować na raka, raport Onkofundacji Alivia  „Potrzeby i doświadczenia pacjentów onkologicznych. Badanie ankietowe, edycja 2025” ujawnia kluczowe wyzwania systemu opieki onkologicznej widziane z perspektywy pacjenta. Przede wszystkim, czas oczekiwania na diagnozę i rozpoczęcie leczenia pozostaje niepokojąco długi. W 2024 roku ponad 43% pacjentów czekało na diagnozę dłużej niż trzy miesiące, a 36% czekało równie długo na rozpoczęcie leczenia. Te opóźnienia mogą znacząco pogorszyć rokowania pacjentów i wskazują na potrzebę natychmiastowych działań mających na celu skrócenie kolejek i zwiększenie dostępności do świadczeń medycznych.

Diagnostyka

W Polsce nowotwory są często wstępnie diagnozowane przez lekarzy specjalistów, a nie onkologów. Jak pokazują najnowsze dane, w naszym kraju na wizytę u lekarza specjalisty czeka się średnio ponad 4 miesiące. Dopiero po tym okresie specjalista może podczas wizyty zalecić diagnostykę w kierunku wykrycia nowotworu. 43% pacjentów, ankietowanych w ramach badania Onkofundacji Alivia, zdiagnozowanych w 2024 roku czekało na diagnozę powyżej trzech miesięcy od zgłoszenia pierwszych objawów. Dla porównania dla osób zdiagnozowanych w 2020 roku lub wcześniej było to poniżej 40% respondentów. Warto wspomnieć, że diagnostyka wstępna powinna trwać do 28 dni, a pogłębiona do 21. Jak wynika z danych Narodowego Funduszu Zdrowia na koniec 2024 roku, zaledwie 65% diagnostyki wstępnej i 69% diagnostyki pogłębionej wykonywane było terminowo. To o ponad 10 punktów procentowych mniej niż na koniec 2020 roku. Wyniki badania Fundacji oraz dane NFZ mogą wskazywać na brak poprawy w dostępie do diagnostyki onkologicznej w ostatnich latach, co może mieć wpływ na pogorszenie stanu zdrowia i stopnia zaawansowania choroby w okresie oczekiwania na postawienie diagnozy.

Rozpoczęcie leczenia

Sytuacja jest niepokojąca również w przypadku oczekiwania na rozpoczęcie leczenia. 36% uczestników badania, u których rozpoznano nowotwór w 2024 roku, czekało na rozpoczęcie leczenia powyżej 3 miesięcy. Wśród badanych, którym diagnozę postawiono przed 2020 rokiem było to 31%. Warto wspomnieć, że zgodnie ze standardami Pakietu Onkologicznego, leczenie powinno nastąpić do 2 tygodni od dnia zgłoszenia się pacjenta do szpitala.

Koordynacja opieki onkologicznej

Istotnym problemem wskazywanym przez ankietowanych jest  brak efektywnej koordynacji opieki medycznej. Tylko 45% ankietowanych pacjentów uzyskało wsparcie koordynatora onkologicznego, który jest kluczowy w nawigacji przez skomplikowany system opieki onkologicznej. Zwiększenie roli koordynatorów i wprowadzenie skutecznych mechanizmów koordynacji mogłoby znacząco poprawić jakość życia pacjentów oraz przyśpieszyć wiele procedur medycznych. W obecnym modelu, wobec braku zintegrowanego podejścia, pacjenci często zmuszeni są do samodzielnego poszukiwania pomocy i specjalistów, co nie tylko wydłuża czas oczekiwania, ale także zwiększa ich stres i poczucie zagubienia.

Ogólna ocena diagnostyki i leczenia

Prawie 1/3 badanych pacjentów źle ocenia proces diagnostyki, a 1/5 nie jest zadowolona z  leczenia. 30% badanych źle i bardzo źle ocenia proces diagnostyki swojej choroby, a 20% jakość swojego leczenia.  Oznacza to, że nawet 3 na 10 chorych doświadcza problemów w kluczowych etapach mierzenia się z chorobą. Biorąc pod uwagę dramatycznie rosnącą liczbę osób chorych onkologicznie, taki odsetek niezadowolonych pacjentów może się przekładać na dziesiątki tysięcy osób dotkniętych gorszą jakością diagnostyki i leczenia. Dla wielu z nich może to oznaczać ograniczone szanse na powrót do zdrowia lub dłuższe życie.

Z pełnym raportem można zapoznać się na stronie internetowej Onkofundacji Alivia: https://alivia.org.pl/aktualnosci/rzeczywistosci-rownolegle-w-polskiej-onkologii-czyli-przepasc-jaka-dzieli-deklaracje-i-obietnice-rzadzacych-od-danych-oraz-realnej-sytuacji-pacjentow-onkofundacja-alivia-zestawia-obietnice/

Joanna Frątczak-Kazana
Potrzeby i doświadczenia pacjentów onkologicznych
Wicedyrektorka Fundacji, Menadżerka ds. Komunikacji
Total
0
Shares
Share 0
Tweet 0
Share 0
Share 0
Share 0
Powiązane tematy
  • Diagnostyka
  • onkologia
  • pacjent
Polecamy również
Jak technologia zmienia pacjenta z biernego obserwatora w aktywnego partnera
Czytaj

Jak technologia zmienia pacjenta z biernego obserwatora w aktywnego partnera

  • Piotr Piątek
  • 18 grudnia, 2025
zuzanna jasek
Czytaj

Życie z cukrzycą – moja współodpowiedzialność

  • Zuzanna Jasek
  • 18 grudnia, 2025
obowiązki pacjenta
Czytaj

Odpowiedzialny pacjent ma obowiązki

  • Magdalena Kołodziej
  • 18 grudnia, 2025
pscyhologiczny aspekt adherencji
Czytaj

Psychologiczny aspekt adherencji

  • Adrianna Sobol
  • 18 grudnia, 2025
antybiotykooporność a leczenie ran
Czytaj

Antybiotykooporność a leczenie ran

  • Prof. dr hab. n. med. Jarosław Drobnik
  • 18 grudnia, 2025
farmaceuta
Czytaj

Farmaceuta – strażnik bezpieczeństwa samoleczenia

  • Prof. dr hab. n. med. Agnieszka Neumann-Podczaska
  • 18 grudnia, 2025
Samoleczenie okiem lekarza POZ
Czytaj

Samoleczenie okiem lekarza POZ

  • Dr n. med. Aleksander Biesiada
  • 18 grudnia, 2025
Technologia wspomaga kontrolowanie cukrzycy
Czytaj

Technologia wspomaga kontrolowanie cukrzycy

  • Monika Kaczmarek
  • 18 grudnia, 2025

Newsletter

Eksperci o zdrowiu
  • Polityka prywatności
  • Kontakt
  • Polityka plików cookies (EU)
©Warsaw Press 2025

Wprowadź wyszukiwane słowa kluczowe i naciśnij Enter.

Zarządzaj zgodami plików cookie
Używamy technologii takich jak pliki cookie do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Robimy to, aby poprawić jakość przeglądania i wyświetlać (nie)spersonalizowane reklamy. Wyrażenie zgody na te technologie umożliwi nam przetwarzanie danych, takich jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub jej wycofanie może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
  • Zarządzaj opcjami
  • Zarządzaj serwisami
  • Zarządzaj {vendor_count} dostawcami
  • Przeczytaj więcej o tych celach
Zobacz preferencje
  • {title}
  • {title}
  • {title}