Eksperci o zdrowiu
  • Aktualności
  • Onkologia
  • Hematologia
  • Seniorzy
  • Zdrowie Kobiet
Obserwuj nas w social mediach!
Facebook
Instagram
Newsletter
Eksperci o zdrowiu
  • Aktualności
  • Onkologia
  • Hematologia
  • Seniorzy
  • Zdrowie Kobiet
0
0
  • Odpowiedzialny Pacjent ed. III
  • Zdrowie

Świadomie zarządzać zdrowiem

  • 15 grudnia, 2023
  • Igor Grzesiak
Total
0
Shares
0
0
0
0
0
0

Jeżeli pacjent ma wysoką świadomość swojej roli w procesie terapeutycznym, przestrzega zaleceń lekarza, to droga od choroby do zdrowienia będzie krótsza i mniej odczuwalna dla chorego.

Bardzo często informacje, które docierają do pacjentów na temat ich praw, są niewystarczające. Tymczasem istnieje silna zależność między znajomością praw przez pacjenta a jakością komunikacji i relacji między pacjentem i lekarzem.

Zaangażowani i aktywni

Dobre rozumienie przez pacjentów swoich praw i miejsca zajmowanego w systemie ochrony zdrowia tworzy przestrzeń do podmiotowej i partnerskiej relacji na linii pacjent – lekarz. Istnieją dwa kluczowe aspekty z tym związane: pierwszy odnosi się do niewystarczającej edukacji i małej wiedzy pacjentów na temat przysługujących im praw i roli, jaką odgrywają w procesie terapeutycznym, a drugi dotyczy indywidualnego podejścia pacjenta do procesu terapeutycznego. Pacjent świadomy swoich praw jest bardziej zainteresowany przebiegiem procesu terapeutycznego, a co za tym idzie – może stać się bardziej aktywnym uczestnikiem leczenia. Jednak nie każdy pacjent bierze swój los w swoje ręce i aktywnie uczestniczy w procesie terapeutycznym. Istnieje wielu pacjentów odczuwających potrzebę bycia zaopiekowanymi; są biernymi odbiorcami usług zapewnianych przez system opieki zdrowotnej i oczywiście mają oni całkowite prawo tego od systemu wymagać.

Praktyka pokazuje, że pacjenci, którzy są najsilniej zaangażowani w budowanie swojej świadomości na temat przysługujących im praw, należą do trzech grup. Są tu osoby zmagające się z chorobami przewlekłymi, gdyż muszą nauczyć się radzić sobie z dotykającym je schorzeniem. Przykładem są pacjenci z HIV – to grupa, która dobrze współpracuje z lekarzami. W zarządzanie własnym zdrowiem mocno zaangażowane są też osoby młode, które nagle zachorowały, np. na cukrzycę typu 1. Są wreszcie i pacjenci onkologiczni, ale ponieważ to bardzo zróżnicowana wiekowo grupa, stopień współpracy z lekarzami u tych pacjentów jest różny.

Pacjent świadomy i rozsądny

Droga do zdrowienia i przebieg procesu terapeutycznego zależą w dużej mierze od dobrej relacji na linii lekarz – pacjent, opartej na obustronnym zaufaniu. Relację tę buduje się od pierwszego kontaktu pacjenta z lekarzem, a jej podstawę stanowi właściwa i klarowna komunikacja między stronami uczestniczącymi w procesie leczenia.

Pacjent ma m.in. prawo do informacji i do współdecydowania o rodzaju i zakresie prowadzonej terapii. Dlatego nie powinien bać się zadawać pytań personelowi medycznemu i – również – szukać samodzielnie informacji, korzystając jednak z rzetelnych źródeł. Nie powinien też mieć obaw przed podejmowaniem dyskusji z lekarzem na tematy, które wzbudzają jego wątpliwości.

Należy też podkreślić, że pacjent zawsze ma prawo do zasięgnięcia opinii innego lekarza, jeżeli nie zgadza się z opinią pierwszego specjalisty, ale przestrzegam przed podejmowaniem decyzji, które są niezgodne ze wskazówkami lekarza. Jest bowiem obecnie wśród pacjentów taki trend, że szukają oni informacji w różnych źródłach i zdarza się, że odchodzą od zaleceń terapeutycznych. Tymczasem pacjent powinien być w procesie swojego leczenia uczestnikiem świadomym i aktywnym, ale także rozsądnym.

Igor Grzesiak
Świadomie zarządzać zdrowiem
Wiceprezes Zarządu Instytutu Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej
Total
0
Shares
Share 0
Tweet 0
Share 0
Share 0
Share 0
Powiązane tematy
  • pacjent
  • profilaktyka
  • zdrowie
Polecamy również
EMA, siedziba EMA, Europejska Agencja Leków
Czytaj

Brinsupri (brensokatyb) – nowa nadzieja w leczeniu przewlekłych chorób płuc

  • 21 października, 2025
Październik przypomina, że profilaktyka ratuje życie!
Czytaj

Październik przypomina, że profilaktyka ratuje życie!

  • 20 października, 2025
Krajowa Sieć Onkologiczna – krok naprzód, ale wciąż z wyzwaniami
Czytaj

Krajowa Sieć Onkologiczna – krok naprzód, ale wciąż z wyzwaniami

  • 17 października, 2025
Jaki jest aktualny stan profilaktyki onkologicznej w Polsce?
Czytaj

Jaki jest aktualny stan profilaktyki onkologicznej w Polsce?

  • 17 października, 2025
ubezpieczenie
Czytaj

Jak ubezpieczenie może pomóc w leczeniu nowotworu?

  • 16 października, 2025
proteza piersi
Czytaj

Proteza piersi – dla zdrowia i urody

  • 16 października, 2025
Postęp w leczeniu raka piersi
Czytaj

Postęp w leczeniu raka piersi

  • 15 października, 2025
zaawansowany rak jelita grubego
Czytaj

Zaawansowany rak jelita grubego – więcej możliwości leczenia

  • 15 października, 2025

Newsletter
Eksperci o zdrowiu
  • Polityka prywatności
  • Kontakt
  • Polityka plików cookies (EU)
©Warsaw Press 2025

Wprowadź wyszukiwane słowa kluczowe i naciśnij Enter.

Zarządzaj zgodami plików cookie
Używamy technologii takich jak pliki cookie do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Robimy to, aby poprawić jakość przeglądania i wyświetlać (nie)spersonalizowane reklamy. Wyrażenie zgody na te technologie umożliwi nam przetwarzanie danych, takich jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub jej wycofanie może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
  • Zarządzaj opcjami
  • Zarządzaj serwisami
  • Zarządzaj {vendor_count} dostawcami
  • Przeczytaj więcej o tych celach
Zobacz preferencje
  • {title}
  • {title}
  • {title}