Eksperci o zdrowiu
  • Aktualności
  • Onkologia
  • Hematologia
  • Seniorzy
  • Zdrowie Kobiet
Obserwuj nas w social mediach!
Facebook
Instagram
Newsletter
Eksperci o zdrowiu
  • Aktualności
  • Onkologia
  • Hematologia
  • Seniorzy
  • Zdrowie Kobiet
0
0
  • Zdrowie
  • Odpowiedzialny pacjent

Gotowi, by pomagać

  • 17 kwietnia, 2020
  • Bartosz Danel
Total
0
Shares
0
0
0
0
0
0

W dobie swobodnego dostępu do specjalistycznej wiedzy oraz wolności jej interpretacji osób niezwiązanych z medycyną – coraz częściej pacjent szukający pomocy narażony jest na ryzyko utraty zdrowia.

Gotowi, by pomagać
Dr n. farm. Magdalena Obrzut, Farmaceuta, autorka bloga doktorhashi.pl

Kończąc studia magisterskie, a w dalszym toku broniąc tytuł doktora nauk farmaceutycznych moją ideą było poszerzanie wiedzy dla pożytku pacjentów, którzy będą potrzebowali mojej pomocy. Mam przekonanie, że mocne poczucie odpowiedzialności za czyjeś życie i zdrowie wpisane w ten zawód jest domeną wszystkich moich Koleżanek i Kolegów po fachu. Zasadne jednak wydaje się być pytanie czy również w oczach pacjentów jesteśmy autorytetami? 

Samoleczenie

Wspomniany swobodny dostęp do specjalistycznej wiedzy – a co za tym idzie kreowanie różnych, często nieprawdziwych wręcz szkodliwych wniosków sprawia, że niejednokrotnie pacjenci nie szukają u nas – farmaceutów – porady i wiarygodnej informacji, ale jedynie potwierdzenia własnej opinii lub po prostu wydania tego czego oczekują. Choć brak im świadomości – największą krzywdę wyrządzają sobie sami. Z mojego zawodowego doświadczenia wynika, że właśnie nieświadomość pacjentów jest jednym z najgroźniejszych czynników. 

Przyczyn takiego stanu rzeczy jest wiele, jedno jest jednak pewne nigdy nie wynika to ze złej woli czy przekory pacjentów – a wciąż niewystarczającej edukacji dotyczącej świadomego stosowania leków i suplementów diety. 

Najczęstsze błędy

Z setek rozmów jakie codziennie odbywamy z pacjentami w aptekach, nie sposób nie wyliczyć najczęstszych powodów niepowodzeń terapii lub co gorsze narażania własnego zdrowia czy życia. 

Realia pokazują, że aspekt ekonomiczny, dla większości pacjentów jest decydującym kryterium. Rezygnacja z kilku wypisanych na recepcie pozycji, dzielenie zaordynowanych dawek tak aby wystarczyły na dłużej dla wielu pacjentów jest codziennością. Mimo obowiązku ale również chęci informowania pacjentów o istniejących możliwościach zmniejszenia kosztów leków (poprzez np. zastosowanie zamienników) nie wszyscy pacjenci decydują się z nich skorzystać – całkowicie rezygnując z leku. 

Niewłaściwe dawkowanie czy nie zwracanie uwagi na sposób przyjmowania leków wydaje się być najczęstszym błędem popełnianym przez pacjentów. Częsty jest niestety brak świadomości, że nie wystarczy zażyć lek – ale trzeba zrobić to tak by miał szansę zadziałać i nie był dla nas szkodliwy. Tutaj wszystko ma znaczenie. Zarówno czas jak i sposób przyjęcia leku (odstęp między posiłkiem a zażyciem leku czy właściwa pora dnia). To wszystko wpływa na efektywność terapii i pozwala zminimalizować efekty uboczne czy interakcje. 

Innym przykładem, może być źle rozumiane pojęcie profilaktyki. Naraża ono pacjentów na potencjalne interakcje oraz może wydłużać rozpoczęcie diagnozy czy procesu leczenia. Regularne wykonywanie badań kontrolnych, właściwe nawyki żywieniowe, dobrze zbilansowana dieta, codzienny ruch to właściwe pojęcie profilaktyki. Wykupienie kilku multiwitaminowych preparatów dostępnych bez recepty niestety nigdy ich nie zastąpi. 

Rola Farmaceuty

Wszystkie z wyżej wymienionych problemów na jakie napotykają pacjenci jesteśmy w stanie – my farmaceuci – pomóc rozwiązać. Odpowiedzialność jaką zdecydowaliśmy się wziąć na siebie kończąc taki kierunek studiów a także wiedza jaką zdobyliśmy sprawia, że jesteśmy rzetelnym i fachowym źródłem informacji. Niejednokrotnie jednak mało docenianym. Stworzenie kompleksowej opieki farmaceuty nad pacjentem stosującym różne preparaty – często zapisywane przez różnych Specjalistów, którym pacjenci zapominają wspomnieć o innych stosowanych lekach – znacząco wpłynęłoby na poprawę bezpieczeństwa i efektywność terapii. 

Rozwiązaniem byłoby również tworzenie zespołów przedstawicieli zawodów medycznych mogących współpracować ze sobą, nad optymalizacją terapii swoich pacjentów. Przekonanie i świadomość, że jesteśmy fachowcami o wiedzy wzajemnie uzupełniającej się przyniosłoby wielu pacjentom ogromne korzyści. Warto pamiętać, że w całych chaosie informacyjnym, który często napotyka pacjent jesteśmy my – farmaceuci. Przygotowani do tego by pomóc. Bo po to właśnie jesteśmy.

Total
0
Shares
Share 0
Tweet 0
Share 0
Share 0
Share 0
Powiązane tematy
  • farmaceuta
  • pacjent
  • samoleczenie
Polecamy również
EMA, siedziba EMA, Europejska Agencja Leków
Czytaj

Brinsupri (brensokatyb) – nowa nadzieja w leczeniu przewlekłych chorób płuc

  • 21 października, 2025
Październik przypomina, że profilaktyka ratuje życie!
Czytaj

Październik przypomina, że profilaktyka ratuje życie!

  • 20 października, 2025
Krajowa Sieć Onkologiczna – krok naprzód, ale wciąż z wyzwaniami
Czytaj

Krajowa Sieć Onkologiczna – krok naprzód, ale wciąż z wyzwaniami

  • 17 października, 2025
Jaki jest aktualny stan profilaktyki onkologicznej w Polsce?
Czytaj

Jaki jest aktualny stan profilaktyki onkologicznej w Polsce?

  • 17 października, 2025
ubezpieczenie
Czytaj

Jak ubezpieczenie może pomóc w leczeniu nowotworu?

  • 16 października, 2025
proteza piersi
Czytaj

Proteza piersi – dla zdrowia i urody

  • 16 października, 2025
Postęp w leczeniu raka piersi
Czytaj

Postęp w leczeniu raka piersi

  • 15 października, 2025
zaawansowany rak jelita grubego
Czytaj

Zaawansowany rak jelita grubego – więcej możliwości leczenia

  • 15 października, 2025

Newsletter
Eksperci o zdrowiu
  • Polityka prywatności
  • Kontakt
  • Polityka plików cookies (EU)
©Warsaw Press 2025

Wprowadź wyszukiwane słowa kluczowe i naciśnij Enter.

Zarządzaj zgodami plików cookie
Używamy technologii takich jak pliki cookie do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Robimy to, aby poprawić jakość przeglądania i wyświetlać (nie)spersonalizowane reklamy. Wyrażenie zgody na te technologie umożliwi nam przetwarzanie danych, takich jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub jej wycofanie może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
  • Zarządzaj opcjami
  • Zarządzaj serwisami
  • Zarządzaj {vendor_count} dostawcami
  • Przeczytaj więcej o tych celach
Zobacz preferencje
  • {title}
  • {title}
  • {title}