Eksperci o zdrowiu
  • Aktualności
  • Onkologia
  • Hematologia
  • Seniorzy
  • Zdrowie Kobiet
Obserwuj nas w social mediach!
Facebook
Instagram
Newsletter
Eksperci o zdrowiu
  • Aktualności
  • Onkologia
  • Hematologia
  • Seniorzy
  • Zdrowie Kobiet
0
0
  • Odpowiedzialny pacjent ed. IV
  • Zdrowie

Migrena – pacjenci wiedzą za mało

  • 26 maja, 2024
  • Małgorzata Czernichowska-Kotiuszko
Total
0
Shares
0
0
0
0
0
0

Wydaje mi się, że największym problemem w Polsce jest to, iż lekarz nie ma dla pacjenta tyle czasu, ile trzeba.

Pacjentom z migreną przewlekłą przede wszystkim brakuje informacji na temat tego, na czym polega terapia, z jakiego powodu należy brać leki oraz w jakich dawkach przepisane leki mają być stosowane. Często się zdarza, że pacjenci przyjmują leki, ale w nieodpowiednich dawkach albo przyjmują tych leków wiele i leczenie jest nieskuteczne. Są też pacjenci, którzy czekają z przyjęciem leku do momentu, kiedy ból głowy staje się nieznośny i – wówczas – trudny do opanowania, bo uważają, że może uda się go jakoś poskromić albo sam przejdzie. Trzeba zatem edukować pacjentów, że migrena wiąże się z bólem, który nie przechodzi. To choroba, którą trzeba odpowiednio i skutecznie leczyć – od samego początku.

Przy migrenie przewlekłej wykorzystywane są leki przeciwbólowe, które przerywają napad bólu, ale też leki działające profilaktycznie, a należące do leków przeciwpadaczkowych, kardiologicznych czy stosowanych przy depresji. Pacjenci domagają się zatem wyjaśnień, dlaczego przy bólu głowy używane są, na przykład, leki z grupy przeciwdepresyjnych. Zastosowanie tych leków wynika z faktu, że zostały one przebadane w kierunku zapobiegania powstawania bólu migrenowego i okazały się skuteczne.

Edukacyjne grzechy pacjentów i lekarzy

Jeżeli chodzi o leczenie migreny na terenie Polski, to pacjenci przyjmują leki często w nieodpowiednich dawkach – w przypadku leków przeciwbólowych stosowanych do przerywania napadów bólu – bądź zbyt krótko, jeśli chodzi o leki zapobiegające napadom bólu, gdyż nie wiedzą bądź nie zostali poinformowani przez lekarza, że poprawę uzyskuje się po minimum 3 miesiącach regularnego stosowania tych leków. Leki są też szybko odstawiane, gdyż pacjent nie widzi efektu terapeutycznego lub pojawiają się działania niepożądane. W obu przypadkach pacjent powinien trafić do lekarza, który zlecił lek, żeby omówić brak rezultatu leczenia czy zaobserwowane działanie niepożądane i żeby w oparciu o to zapadła decyzja o zmianie dawki czy leku. Tymczasem bardzo często pacjent odstawia leki, idzie do innego lekarza i próbuje nowej terapii.

Niejednokrotnie słyszę od pacjenta, który do mnie przychodzi, że trafia już do kolejnego lekarza, bo u innych słyszał, iż ma ból głowy, gdyż taka jego uroda i że trzeba w związku z tym brać tabletki przeciwbólowe; albo że lekarz nie wiedział, co można jeszcze zrobić, żeby pacjentowi pomóc, czy też ograniczał się do przepisywania kolejnych dawek i leków, które jednak okazały się nieskuteczne. Nieotrzymujący skutecznej pomocy pacjenci szukają informacji, między innymi w internecie – w mediach społecznościowych, w grupach wsparcia – gdzie dowiadują się o migrenie i jej leczeniu wiele i wiedzą niejednokrotnie więcej niż lekarz, do którego trafiają. To dobrze, że pacjenci mają gdzie szukać informacji, ale ważne jest, żeby te informacje były zweryfikowane, oparte na badaniach naukowych a nie przypadkowe. Trzeba więc dopilnować, żeby edukacja pacjenta na temat migreny przewlekłej i jej leczenia oparta była o rzetelne informacje.

Małgorzata Czernichowska-Kotiuszko
Migrena – pacjenci wiedzą za mało
lekarz, specjalista neurolog; prowadzi konto na Instagramie @dr_gosiablondbond
Total
0
Shares
Share 0
Tweet 0
Share 0
Share 0
Share 0
Powiązane tematy
  • choroby przewlekłę
  • Kobieta
  • migrena
  • pacjent
Polecamy również
EMA, siedziba EMA, Europejska Agencja Leków
Czytaj

Brinsupri (brensokatyb) – nowa nadzieja w leczeniu przewlekłych chorób płuc

  • 21 października, 2025
Październik przypomina, że profilaktyka ratuje życie!
Czytaj

Październik przypomina, że profilaktyka ratuje życie!

  • 20 października, 2025
Krajowa Sieć Onkologiczna – krok naprzód, ale wciąż z wyzwaniami
Czytaj

Krajowa Sieć Onkologiczna – krok naprzód, ale wciąż z wyzwaniami

  • 17 października, 2025
Jaki jest aktualny stan profilaktyki onkologicznej w Polsce?
Czytaj

Jaki jest aktualny stan profilaktyki onkologicznej w Polsce?

  • 17 października, 2025
ubezpieczenie
Czytaj

Jak ubezpieczenie może pomóc w leczeniu nowotworu?

  • 16 października, 2025
proteza piersi
Czytaj

Proteza piersi – dla zdrowia i urody

  • 16 października, 2025
Postęp w leczeniu raka piersi
Czytaj

Postęp w leczeniu raka piersi

  • 15 października, 2025
zaawansowany rak jelita grubego
Czytaj

Zaawansowany rak jelita grubego – więcej możliwości leczenia

  • 15 października, 2025

Newsletter
Eksperci o zdrowiu
  • Polityka prywatności
  • Kontakt
  • Polityka plików cookies (EU)
©Warsaw Press 2025

Wprowadź wyszukiwane słowa kluczowe i naciśnij Enter.

Zarządzaj zgodami plików cookie
Używamy technologii takich jak pliki cookie do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Robimy to, aby poprawić jakość przeglądania i wyświetlać (nie)spersonalizowane reklamy. Wyrażenie zgody na te technologie umożliwi nam przetwarzanie danych, takich jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub jej wycofanie może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
  • Zarządzaj opcjami
  • Zarządzaj serwisami
  • Zarządzaj {vendor_count} dostawcami
  • Przeczytaj więcej o tych celach
Zobacz preferencje
  • {title}
  • {title}
  • {title}