Eksperci o zdrowiu
  • Aktualności
  • Onkologia
  • Hematologia
  • Seniorzy
  • Zdrowie Kobiet
Obserwuj nas w social mediach!
Facebook
Instagram
Newsletter
Eksperci o zdrowiu
  • Aktualności
  • Onkologia
  • Hematologia
  • Seniorzy
  • Zdrowie Kobiet
0
0
  • Odpowiedzialny pacjent
  • Choroby cywilizacyjne
  • Zdrowie

Compliance w cukrzycy

  • 9 kwietnia, 2020
  • Bartosz Danel
Total
0
Shares
0
0
0
0
0
0

Przestrzeganie zaleceń odnośnie dawek przyjmowanych leków, stosowanej diety oraz prozdrowotnego trybu życia w żadnej innej chorobie nie jest tak dużym wyzwaniem, jak w cukrzycy.

Compliance w cukrzycy
Anna Śliwińska, Prezes Zarządu Głównego, Polskie Stowarzyszenie Diabetyków

Wielu diabetyków ma trudności z dostosowaniem się do zaleceń terapeutycznych i na pewno jest to obszar, o którym należy zacząć rozmawiać. Jednocześnie prostej recepty, jak poprawić compliance w terapii cukrzycy nie ma i zapewne nie będzie.

Cukrzyca posiada wszystkie cechy choroby, w której ordynacji lekarza przestrzega się trudno: jej leczenie jest skomplikowane , poza przyjmowaniem leków (często kilkakrotnie w ciągu doby) należy mierzyć poziom cukru we krwi i samodzielnie interpretować wyniki, zdrowo się odżywiać, podejmować aktywnść fizyczną, dbać o masę ciała, utrzymywać prawidłowe stężenia cholesterolu i ciśnienia tętniczego. Należy być w kontakcie z diabetologiem, ale także regularnie kontrolować swój stan zdrowia u okulisty, kardiologa, nefrologa i neurologa, aby zapobiegać rozwojowi późnych powikłań…. To tylko skrócona lista obowiązków diabetyka, z którymi musi się mierzyć codziennie i z perspektywą, że już zawsze.

Pacjenci postrzegają leczenie cukrzycy jako trudne, drogie, a swoją „sprawczość” w chorobie jako ograniczoną.

Warto zwrócić uwagę na to, że w przypadku cukrzycy typu 2, która stanowi prawie 90% przypadków tej choroby, u pacjentów przyjmujących leki doustne samopoczucie w momencie przestrzegania zaleceń i ich nieprzestrzegania niewiele się różni. W dalszej perspektywie, pacjent, który o siebie nie dba oczywiście narażony jest na powikłania, ale „tu i teraz” często czuje się podobnie niezależnie od tego, czy kontroluje glikemię i przestrzega diety, czy nie. Albo te różnice w samopoczuciu są tak niewielkie, że nie rekompensują wysiłku wkładanego w dobrze prowadzoną terapię.

Pacjent z cukrzycą sam dla siebie musi być sterem, żeglarzem i okrętem. Sam codziennie podejmuje decyzje terapeutyczne; lekarz jedynie wyznacza mu pewną ścieżkę, którą powinien podążać. Ale jednocześnie osoba lekarza jest w całym procesie leczenia i dostosowywania się do wymogów choroby bardzo ważna. Można powiedzieć, że za compliance w terapii cukrzycy odpowiedzialny jest pacjent, ale także lekarze, którzy powinni umieć „wypośrodkować” swoje zalecenia, sposób komunikacji oraz cele, jakie stawiają przed pacjentem. Lekarz powinien umieć przekonać diabetyka, że jeśli podejmie taki czy inny wysiłek, to czeka go życie z cukrzycą, które niewiele będzie się różniło od życia osób zdrowych, a nie życie będące pasmem wyrzeczeń. Zmiana komunikacji na linii lekarz-pacjent na taką, która uwzględnia psychologiczne uwarunkowania chorych – ich brak wiary w swoje możliwości, zniechęcenie chorobą, małe poczucie kontroli nad cukrzycą – mogłaby być podstawowym czynnikiem w kierunku poprawy przestrzegania zaleceń terapeutycznych.

Total
0
Shares
Share 0
Tweet 0
Share 0
Share 0
Share 0
Powiązane tematy
  • cukrzyca
  • odpowiedzialność
  • pacjent
  • profilaktyka
Polecamy również
EMA, siedziba EMA, Europejska Agencja Leków
Czytaj

Brinsupri (brensokatyb) – nowa nadzieja w leczeniu przewlekłych chorób płuc

  • 21 października, 2025
Październik przypomina, że profilaktyka ratuje życie!
Czytaj

Październik przypomina, że profilaktyka ratuje życie!

  • 20 października, 2025
Krajowa Sieć Onkologiczna – krok naprzód, ale wciąż z wyzwaniami
Czytaj

Krajowa Sieć Onkologiczna – krok naprzód, ale wciąż z wyzwaniami

  • 17 października, 2025
Jaki jest aktualny stan profilaktyki onkologicznej w Polsce?
Czytaj

Jaki jest aktualny stan profilaktyki onkologicznej w Polsce?

  • 17 października, 2025
ubezpieczenie
Czytaj

Jak ubezpieczenie może pomóc w leczeniu nowotworu?

  • 16 października, 2025
proteza piersi
Czytaj

Proteza piersi – dla zdrowia i urody

  • 16 października, 2025
Postęp w leczeniu raka piersi
Czytaj

Postęp w leczeniu raka piersi

  • 15 października, 2025
zaawansowany rak jelita grubego
Czytaj

Zaawansowany rak jelita grubego – więcej możliwości leczenia

  • 15 października, 2025

Newsletter
Eksperci o zdrowiu
  • Polityka prywatności
  • Kontakt
  • Polityka plików cookies (EU)
©Warsaw Press 2025

Wprowadź wyszukiwane słowa kluczowe i naciśnij Enter.

Zarządzaj zgodami plików cookie
Używamy technologii takich jak pliki cookie do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Robimy to, aby poprawić jakość przeglądania i wyświetlać (nie)spersonalizowane reklamy. Wyrażenie zgody na te technologie umożliwi nam przetwarzanie danych, takich jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub jej wycofanie może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
  • Zarządzaj opcjami
  • Zarządzaj serwisami
  • Zarządzaj {vendor_count} dostawcami
  • Przeczytaj więcej o tych celach
Zobacz preferencje
  • {title}
  • {title}
  • {title}