Eksperci o zdrowiu
  • Aktualności
  • Onkologia
  • Hematologia
  • Seniorzy
  • Zdrowie Kobiet
Obserwuj nas w social mediach!
Facebook
Instagram
Newsletter
Eksperci o zdrowiu
  • Aktualności
  • Onkologia
  • Hematologia
  • Seniorzy
  • Zdrowie Kobiet
0
0
  • Odpowiedzialny pacjent
  • Zdrowie

Wzajemne zaufanie

  • 8 kwietnia, 2020
  • Bartosz Danel
Total
0
Shares
0
0
0
0
0
0

Leczenie to złożony proces, w którym główną rolę odgrywa pacjent z lekarzem. Nie wszyscy jednak pamiętają, że jest to zadanie zespołowe i wymaga ich ścisłej współpracy.

Wzajemne zaufanie
Dr Michał Domaszewski, Lekarz specjalista medycyny rodzinnej

Współpraca pacjenta z lekarzem powinna być oparta na dwóch fundamentalnych wartościach – szczerości i zaufaniu. Nie warto niczego ukrywać, lekarz jest po to aby pomóc, zatajanie pewnych objawów czy dolegliwości może negatywnie wpłynąć na trafność diagnozy. Należy też pamiętać, że to lekarz kieruje wywiadem z pacjentem. Mamy czasem tylko kilka minut, żeby dowiedzieć się od pacjenta tego, na czym nam zależy, a jest to o tyle ważne, że nawet ¾ diagnoz można postawić na podstawie dobrze zebranych wywiadów. Warto ten czas dobrze wykorzystać i zaufać lekarzowi, który mówi np., że ból w plecach jest w tym momencie mniej istotny, niż ból brzucha. Ponadto obowiązuje nas tajemnica lekarska i jeśli ktoś ma obawy, że osoba trzecia dowie się o jego dolegliwościach, to jest to zupełnie bezpodstawne.

Jeżeli natomiast pacjent mimo wszystko nie chce zaufać lekarzowi to My, lekarze, nie jesteśmy w stanie go do tego zmusić, chęć i dobra wola musi pochodzić z obu stron, czasem po prostu ludziom nie zależy na swoim zdrowiu, nie przestrzegają zaleceń, co można wtedy zrobić ? Nic.

Przygotowanie do wizyty

Zgodnie z badaniem „Health at Glance”, w Polsce na 1000 mieszkańców przypada średnio 2,4 lekarza. W porównaniu z innymi krajami UE odsetek lekarzy rodzinnych jest dramatycznie niski i wynosi zaledwie 9 procent spośród wszystkich specjalistów. Przekłada się to negatywnie na czas, który może poświecić nam lekarz. Tej luki pokoleniowej nie odbudujemy z dnia na dzień, będziemy to robić latami. Mało lekarzy, dużo pacjentów, coraz mniej czasu na wizyty, coraz dłuższe kolejki, to chyba nieunikniony i najbardziej pesymistyczny wariant. Według danych CEM, przez ostatnich 10 lat przybyło tylko około 2 tysięcy specjalistów – lekarzy rodzinnych.

Przed każdą wizytą u lekarza warto więc poświęcić kilka minut na odpowiednie przygotowanie się do niej. By maksymalnie efektywnie wykorzystać czas, który lekarz może nam poświęcić, warto znać odpowiedzi na kilka podstawowych pytań: Jakie leki biorę?, Na co jestem uczulony?, Jakie i kiedy miałem operacje?, O co chciałbym zapytać lekarza i czego chciałbym dowiedzieć się podczas wizyty?

Ostatnio robiłem mały sprawdzian moim stałym pacjentom w gabinecie i wyniki nie były zadowalające. Okazało się, że 60% z nich nie pamięta jakie leki bierze. Często, gdy zwracam na to uwagę słyszę w odpowiedzi, że przecież mam te informacje w karcie. Tylko problem polega na tym, że skoro pacjent nie pamięta jakie leki bierze to skąd ja mam wiedzieć, czy przyjmuje je zgodnie z zaleceniami?

„Dr Google”

Dużym problem są również niesprawdzone i niemerytoryczne treści dostępne w Internecie. W zeszłym tygodniu 30-latek przyszedł do mnie z bólem głowy. Okazało się, że to typowe zapalenie zatok, ale pacjent przeczytał w Internecie, że to zapalenie opon mózgowych i przez 3 dni bał się przyjść do lekarza. Gdyby przyszedł od razu oszczędziłby sobie kłopotu i nieprzespanych nocy.

Osobiście bardzo liczę na to, że google zacznie pozycjonować merytorycznie sprawdzone strony wyżej od pseudonaukowych blogów nie-lekarzy sprzedających olejki „na każdy rodzaj zapalenia uszu”. Oczywiście trochę żartuje, ale opinie rozsiewane w Internecie, że każdy lekarz w rzeczywistości pracuje dla firm farmaceutycznych są bardzo krzywdzące i powodują wzrost nieufności w stosunku do lekarzy. Niestety, często zdarza się, że osoby, które szkalują lekarzy, sprzedają witaminę C za 100 zł. Taka sama weryfikacja treści powinna dotyczyć również social mediów i youtube`a.  Z pewnością ograniczyłoby to takich pacjentów, jak wspomniany 30-latek.

Odpowiedzialność

Oczywiście to pacjent decyduje ostatecznie o leczeniu, lekarz rodzinny jest tylko doradcą, nikt nie zmusi człowieka do tego, by nie jadł w nocy hamburgerów, nie palił paczki papierosów dziennie lub brał leki zgodnie z zaleceniami. Każdy jest odpowiedzialny za swoje życie i zdrowie- do ciężkich chorób prowadzą przeważnie lata zaniedbań. Sam jeszcze 5 lat temu ważyłem ponad 100 kg, piłem regularnie alkohol i miałem brzuch jak beczka. W pewnym momencie zdecydowałem jednak, że muszę zmienić swój styl życia, schudnąć i zadbać o swoje zdrowie. Lekarz powinien być przykładem, a nie jedno mówić, a drugie robić. Jeśli nauczymy pacjentów odpowiedzialności i damy im poczucie, że to oni decydują o swoim zdrowiu, że mogą się zmienić, to będzie to krok w dobrą stronę. A pamiętajmy, że lepiej zapobiegać niż leczyć.

Total
0
Shares
Share 0
Tweet 0
Share 0
Share 0
Share 0
Powiązane tematy
  • lekarze
  • odpowiedzialność
  • pacjent
  • profilaktyka
Polecamy również
EMA, siedziba EMA, Europejska Agencja Leków
Czytaj

Brinsupri (brensokatyb) – nowa nadzieja w leczeniu przewlekłych chorób płuc

  • 21 października, 2025
Październik przypomina, że profilaktyka ratuje życie!
Czytaj

Październik przypomina, że profilaktyka ratuje życie!

  • 20 października, 2025
Krajowa Sieć Onkologiczna – krok naprzód, ale wciąż z wyzwaniami
Czytaj

Krajowa Sieć Onkologiczna – krok naprzód, ale wciąż z wyzwaniami

  • 17 października, 2025
Jaki jest aktualny stan profilaktyki onkologicznej w Polsce?
Czytaj

Jaki jest aktualny stan profilaktyki onkologicznej w Polsce?

  • 17 października, 2025
ubezpieczenie
Czytaj

Jak ubezpieczenie może pomóc w leczeniu nowotworu?

  • 16 października, 2025
proteza piersi
Czytaj

Proteza piersi – dla zdrowia i urody

  • 16 października, 2025
Postęp w leczeniu raka piersi
Czytaj

Postęp w leczeniu raka piersi

  • 15 października, 2025
zaawansowany rak jelita grubego
Czytaj

Zaawansowany rak jelita grubego – więcej możliwości leczenia

  • 15 października, 2025

Newsletter
Eksperci o zdrowiu
  • Polityka prywatności
  • Kontakt
  • Polityka plików cookies (EU)
©Warsaw Press 2025

Wprowadź wyszukiwane słowa kluczowe i naciśnij Enter.

Zarządzaj zgodami plików cookie
Używamy technologii takich jak pliki cookie do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Robimy to, aby poprawić jakość przeglądania i wyświetlać (nie)spersonalizowane reklamy. Wyrażenie zgody na te technologie umożliwi nam przetwarzanie danych, takich jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub jej wycofanie może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
  • Zarządzaj opcjami
  • Zarządzaj serwisami
  • Zarządzaj {vendor_count} dostawcami
  • Przeczytaj więcej o tych celach
Zobacz preferencje
  • {title}
  • {title}
  • {title}